fietsminiatuur.punt.nl
Evolutie van de fiets
 
DE EVOLUTIE VAN DE FIETS
 
Dit overzicht komt van Wikipedia de rest komt uit mijn Fietsminiatuur-
of fietslatelie-collectie.
 
 
De ontwikkeling
Baron Karl Drais bedacht een zogeheten loopfiets. Deze bestond uit een houten
frame en houten wielen. De loopfiets had geen trappers; de berijder bewoog
 zich  voort door zich af te zetten tegen de grond.
Het eerste exemplaar ontstond in 1817. Von Drais noemde zijn toestel velocipede.
 Pas veel later, aan het eind van de 19e eeuw, duidde men ook de door hem
ontwikkelde loopfiets of velocipede aan als draisine. In 1865 vond Michael
 Kessler de allereerste loopfiets uit, deze werd echter vergeten.
 
 Karl von Drais zu Sauerbronn was de uitvinder van de eerste bestuurbare
 loopfiets met borststeun. "De Draisine".
 
     
Houten schaalmodel van Draisine 20 cm x 10 cm, handgemaakt in Polen
 
        
 
1818. Denis Johnson kocht voor Engeland het patent van Von Drais en
moderniseerde de constructie van de Draisine. Het frame werd van staal.
De stuur-constructie werd een "pen in bus"-draaing.
Dit vervoermidel werd "Hobby-horse" genoemd.
 
 
 
Rechtstreekse aandrijving op de vooras
1863. Omdat de loopbewegingen veel inspanning vergden, zocht men naar een gemakkelijker manier van voortbewegen. De Fransman Ernest Michaux vond
de rechtstreekse vooras aandrijving uit. Ook construeerde hij een zadelachtig,
enigszins verend zitgedeelde. De Michaux Vélocipède was een feit.
 
 
       
 
 
De "Hoge Bi"
Met de aandrijving op de vooras was een nieuw tijdperk voor tweewielers
aangebroken. Zo ontstond de Hi(gh) Bi(cycle). Door het grotere voorwiel kon
 per pedaalomwenteling een grotere afstand worden afgelegd.
 
      
 
De "Kangoeroe-fiets" uit 1879 is in feite een "hibi" met verticale ketting-
aandrijving, waarbij het zwaartepunt meer naar achter ligt. Het "zadel" en
trappers kwamen zo lager bij de grond.
 
    
 
Aandrijving op het achterwiel
 
1876 The "LAWSON-LEVER" Safety Bicycle (handgemaakt in Polen) 23 cm x 14 cm
 
In + 1880 kwam men op het idee om het achterwiel aan te drijven met behulp
van de ketting en twee tandwielen. Grote voordeel daarvan was dat het voor-
en achterwiel evengroot gemaakt kon worden. De fiets werd lager en
veel veiliger. Dit model werd de "Safety" genoemd.
 
The American Star met achterwiel-aandrijving uit 1881, nog geen gelijke wielen.
 
Door de Schotse dierenarts John Boyd Dunlop werd in
1899 de luchtband uitgevonden.
 
 
Het trapezevormig frame (vondst van Thomas Humbler) zorgde voor meer
 stevigheid en stabiliteit. Om door te rijden zonder te trappen vond Berbard de
Thouars de kogellagers uit.
 
Een oer-degelijke Hollandse fiets, afkomstig uit Indonesie
 (schaalmodel 30 cm x 20 cm) met Dunlop banden en kogellagers.
 
Versnellingen
De fiets had aanvankelijk een vast verzet (dat is de afstand die met één pedaalslag/omwenteling wordt afgelegd). Verschillende versnellingsystemen
deden hun intrede. Sturmey Archer introduceerde de drie-versnellingsnaaf.
Men kent tegenwoordig de derailleur, een apparaat waarmee men de ketting
tijdens het rijden naar keuze op één van de voor- of achtertandwielen
kan laten lopen.
 
    
Enkele schaalmodellen met versnellingssystemen.
 
Industrie
In 1865 stichtte de rijtuigsmid Hein Burgers in Deventer de eerste Neder-
landse Rijwielfabriek. Het nabouwen van de  "Hobby-Horse" was daarvoor
 de basis. Twintig jaar geleden 1990) waren er in Nederland ruim 10 miljoen
fietsen. In 1968 waren dat er 8 miljoen. Wie het huidige aantal kent mag
me ff mailen jnvantel@casema.nl
 
          
Ik heb nog geen kaart of poster van BURGERS uit Deventer !!
Ik houd me aanbevolen, vast bedankt; jnvantel@casema.nl 
 
Wielrijdersbonden
Op 22 oktober 1871 werd de eerste nederlandse wielerclub (Vélocipèdeclub)
 opgericht. Deze kreeg de naam "Immer weiter". Op 1 juli 1883 werd door
 "Immer weiter" en "De Ooievaar" een landelijke bond opgericht met de naam
"De Nederlandsche Vélocipèdisten Bond" ter behartiging van de belangen van
de fietsers. In 1985 werd deze organisatie omgedoopt tot
Algemeene Nederlandsche Wielrijders Bond (ANWB).
 
 
 
Gedenkbeeldje 100 jaar ANWB 1983
 
Engeland kende in 1878 zijn eerste fietsbond, Amerika volgde in 1880.
 
100 jaar fietsbond Engeland in 1978
 
Ontspanning
 
 
Aanvankelijk werd de fiets hoofdzakelijk gebruikt t.b.v. woon-werkverkeer.
Echter hoe langer hoe meer als doel van ontspanning, toerisme en sport.
 
 
Waarvoor wordt vandaag de dag zoal de fiets gebruikt: vrije tijdbesteding
zoals recreatie, toerisme en toeren. Personenvervoer, Postbezorging, sport,
zoals Wereldkampioenschappen op de weg, - op de baan, cyclo-cross,
achter motoren, Tour de France,
 
 
 
Giro d 'Italia en ga zo maar door. Olympische Spelen.
 
 
Kortom de fiets met of zonder trapondersteuning ! is niet meer weg te denken.
 
Soorten fietsen
 
           
Bakfiets                                    Riksja 
             
Herenfiets                             Kinder Driewieler
             
        Boodschappenfiets                          Ligfiets                
              
Tandem                                 Tijdritfiets
Gemaakt: 13 december 2009
 
De serie uit 1999 van Bulgarije laat de evolutie van de fiets mooi zien.....
 
 
 
 
......... net als deze fietspostzegel van Finland uit 1998  waarop de Hoge Bi
te zien is en een eigentijdse ATB All Terrain Bike.
 
Toegevoegd: 13 februari 2010
 
 
Deze serie uit 2009 van Bulgarije van vier geeft van rechts naar link
de ontwikkeling van de fiets in vijf modellen weer.
Toegevoegd: 26 februari 2010
__________________________________________________________________________
 
Mijn collectie fietspostzegels met als (sub)thema: "Evolutie van de fiets"
is groter dan ik met verhalen in deze log aan jullie kan laten zien.
Klik onderstaande link voor meer...
 
 

Reacties

Edzo op 02-03-2010 22:19
Hallo,
Helaas heb je je niet goed verdiept in de huidige ontwikkeling van de geschiedenis van de fiets.
Want de fiets van Kassler is volgens het Museum in Muchen van 18 65 1870
En de zgn graaf Sivrac heeft nooit bestaan in en om Parijs
Ik hoop dat je hiermee je voordeel doet en een nieuw boek bijv. uit de Bibliotheek haalt
Groeten Edzo
Jan N van Tellingen op 04-03-2010 11:42
Hallo Edzo,
 
Je moet het maar weten he, dat de geschiedenis gewoon later nog veranderd. Bedankt voor je reactie. Ik heb er het mijne mee gedaan. Maar dat er mensen bestonden die niet hebben bestaan! Daar was ik niet eerder mee geconfronteerd. Ik heb ook niet kunnen achterhalen hoe ik aan die wijsheid ben gekomen !!!!!! Ook dat is weer geschiedenis, zal ik maar zeggen.
Alles goed met de kroonkurken ? mvgr Jan van Tellingen
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Categorieën
te koop & gezocht
Te koop aangeboden:
PORSCHE (Verkocht !)
& MERCEDES BENZ (Verkocht !)
(van MAISTO)
 
 
 
DEL PRADO MODELS
WAREN te koop. Verkocht voor € 13,50 p/st.
 
 
 
 
Ik verzamel fietsminiaturen,
fietskaarten, fietspostzegels en
fietsbeeldjes, of andere voorwerpen
 (zie fotoalbum bij fietsvaria)  met
een fietsafbeelding erop. Wie heeft
er een goede tip ........ mail me ff.
 
   
 
de 'fietslatelist'
 
Hallo, wat vindt je van mijn
persoonlijke postzegels ?
 
 
 Te koop voor € 1,00 p/st.
Verp.-en verz. kosten € 0,60.
 
 
uitverkocht
Schwinn Black Phantom 1951
 
Fietsminiatuur Becak uit Bali
 
 
PELTRO Cesellato A Mano
Made in Italy
 
De tijdritfiets van Miguel Indurain
 
 
Rode tijdritfiets met ossekopstuur
 
Giant Prodigy DX 2002
 
 
 Twee kerstmannen op hun fiets 
________________________
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl